Den 14/1-2015
Tema og budskab
I dag har vi arbejdet med den tekniske analyse af vores novellefilm. Vi syntes, det var lidt svært at finde hoved og hale i det hele og få begyndt. Vi besluttede derfor at dele filmen op i mindre dele i forhold til ovenstående berettermodel. Den tekniske analyse er derfor inkorporeret i dette afsnit. Dernæst vil vi afslutte vores analyse og kommer nærmere ind på tema og budskab.På baggrund af analysen er vi kommet frem til følgende temaer:
- Død
- Ensomhed
- Livskrise
- Venskab
Manden og kvinden i filmen står i hver deres livskrise, hvor kvinden har mistet sit livs kærlighed og manden har mistet sit højtelskede job. Det virker som om, at deres gnist på livet er forsvundet, og at de nu ikke ser nogen anden udvej end at tage deres eget liv. De er meget ensomme og giver begge udtryk for, at deres liv er meningsløst. Vi tolker dette, som værende et eksistentielt selvmord, hvor en eksistentiel krise tager meningen fra livet. Et budskab kan være, at uanset hvor meningsløst livet end kan virke, da kan man pludselig, når man mindst venter det, møde en fremmed som med sit smil kan gøre livet meningsfuldt igen. En del af det at leve er at acceptere modgang og hårde tider, og alligevel kæmpe sig igennem det. Manden og kvinden udvikler et venskab og heraf et gensidigt ansvar for hinanden. De ved begge, at hvis den ene springer, så springer den anden også og dette ansvar er ingen af dem parate til at tage. Filmens titel passer fint til temaer og budskab, da man ofte associerer en gråvejrsdag med noget trist og kedeligt. Titlen symboliserer, hvori deres liv manden og kvinden befinder sig og er ligeledes et billede af deres sindstilstand.
Logbog
Arbejdet i dag har været omfattende og ensformigt, da det tog os utrolig lang tid at lave den tekniske analyse. Vi har forsøgt at komme rundt om det hele i forhold til synsvinkler, billedformater, farver, lyd, klipning, tempo og lys. Vores film er streamet fra Filmstriben.dk, hvilket har givet os nogle udfordringer, da det ikke har været muligt at spole frem og tilbage i filmen uden at skulle begynde helt forfra. Som inspiration og hjælp til vores analysearbejde har vi anvendt teksten "Læring med levende billeder" af Hans-Christian Christiansen m.fl. Vi har forsøgt at inddrage relevant viden fra denne, men teksten var svær overskue, da mange af tekstens eksempler er lavet ud fra film, som vi ikke kender. Derfor har vi primært holdt os til det analyseværktøj, som vi selv har fundet.
Vi har haft mulighed for at repetere tidligere teori herunder Thomas Illum Hansen og hans fremstilling af multimodalitet som analysekategori. Filmen indholder mange repræsentationsformer herunder den kropslige, den billedlige og den sproglige, som hver i sær er kendetegnet ved hver deres form for modalitet. Derfor findes det relevant at inddrage begrebet multimodalitet, da filmens repræsentationsformer i et samspil kombinerer forskellige modaliteter. Vi har forsøgt at inddrage dette i vores analyse i forhold til samspillet mellem lyd og billede i filmen.
Vi forestiller os, at filmen vil være forholdsvis let at imitere i forhold til vores egenproduktion, da den er meget naturlig i forhold til lys og location. Derudover er den enkelt opbygget og med en ligetil handling.
Ud fra ovenstående analyse vurderes det, at arbejdet med dette materiale, samt en filmproduktion heraf, vil være egnet til elever i udskolingen. Vi forestiller os, at vi som en afrunding på forløbet vil lave en samlet vurdering, hvor vi kan inddrage egne erfaringer.
Imorgen er planen, at vi skal i gang med at udarbejde et storyboard, så vi kan komme i gang med at filme.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar